Fanny Åström blir poster child för kognitiv dissonans

Social psychologists refer to cognitive dissonance as the presence of incongruent relations among cognitions that frequently results in excessive mental stress and discomfort. Ultimately, individuals who hold two or more contradictory beliefs, ideas and/or values frequently experience cognitive dissonance.

http://en.wikipedia.org/wiki/Cognitive_dissonance

Jag tänker inte lägga fram bevis, för jag vet. […] Men jag känner det, jag känner patriarkatet. Ingen har behövt bevisa patriarkatet för mig, för jag vet att det finns där. Jag har alltid vetat att det funnits där. Jag känner det i bröstet, jag känner det i magen, jag känner det i mina rädda snabba andetag när jag går ensam hem på kvällen. […] Patriarkatet finns. Jag vet det, för jag känner det i varje cell. Jag har alltid vetat det, men jag har saknat orden för det innan. Feminismen har inte berättat något nytt för mig, den har bara lärt mig att verbalisera den där känslan, känslan av förtryck och ofrihet. […] För grejen är, att jag behöver inte bevisa ett jävla skit för dig. Det enda jag behöver är att veta i mitt hjärta, att känna i hela min kropp, att patriarkatet finns. Och den insikten, den kan inga skeptiska invändningar i världen ta ifrån mig.

 Fanny Åström ,  29 augusti, 2013; http://www.arsinoe.se/jag-tanker-inte-lagga-en-enda-javla-sekund-pa-att-bevisa-nagot-patriarkat/

 Ibland hänvisar människor till så kallat ”sunt förnuft” när de ska leda olika saker i bevis. […] Det sunda förnuftet är, precis som allt annat i den här världen, patriarkalt, kapitalistiskt och så vidare […] Att acceptera ”sunt förnuft” som någon slags förklaring eller skäl till någonting är för det mesta att rakt av acceptera den rådande världsordningen och ideologin.

När människor bara går på känsla när de ska komma fram till vad som är bra och inte så går det oftast åt helvete […] Utan kritiskt tänkande kommer en ingenstans, och ”sunt förnuft” är väl i princip motsatsen till allt vad kritisk tänkande heter.

 Fanny Åström, 11 september, 2013; http://www.arsinoe.se/det-sunda-fornuftet-ar-patriarkalt/

Kommentarer överflödiga.

One response to “Fanny Åström blir poster child för kognitiv dissonans

Leave a Reply

