Kraftigt vinklad artikel om ”nördkultur”

Jag läste din text ”Förbannade kufar!”, Magnus Edlund, och förbluffades över hur osaklig den var. Det är framför allt några punkter ur den senaste tidens #GamerGate-uppror som jag vill ta upp.

Du skriver: ”När bloggerskan Anita Sarkeesian nyligen analyserade hur kvinnor skildras i tv-spel så utsattes hon för så mycket förföljelse och hot om lemlästning och våldtäkt att hon var tvungen att fly sitt hem.”

För det första: #GamerGate har sedan dag ett tagit avstånd från alla former av trakasserier och hot. Det var därför den här bilden vad bland de första som spriddes som en löpeld på Twitter: http://i.imgur.com/hmehvBx.jpg

#GamerGate är inte heller någon mansklubb. Det finns många kvinnliga gamers bland våra främsta förespråkare, och hashtagen #notyourshield startades av en svart man som var trött på att minoriteter bara användes som slagträ i debatten.

För det andra: att använda ordet ”analysera” om det Sarkeesian gjort är att förringa ordets mening. För att ta några exempel: Sarkeesian lade ner mycket tid på spelet Hitman: Absolution, och ett uppdrag som delvis utspelas på en strippklubb. Spelet innehåller 20 uppdrag. Ett av dessa utspelas delvis på en strippklubb. Av uppdragets sju olika delar så utspelas två (2) på nämnda klubb, vilket betyder att ca. 99% av spelet är fritt från strippor.

Om man dödar en civilperson i spelet så får man poängavdrag och mindre pengar till nästa uppdrag. Dessutom kommer vakterna att reagera på de försvunna stripporna, vilket gör uppdraget mycket svårare. Spelet straffar alltså aktivt och på flera olika sätt en person som dödar stripporna.

Detta beskrev Sarkeesian på följande sätt, med en illustration av en spelare som dödat stripporna och gömmer deras kroppar: ”Players are meant to derive a perverse pleasure from desecrating the bodies of unsuspecting virtual female characters. It’s a rush streaming from a carefully concocted mix of sexual arousal, connected to the act of controlling and punishing representations of female sexuality.”

”Players are meant to”, säger hon, vilket alltså är en ren lögn. Om spelaren förväntades döda stripporna så skulle spelaren inte straffas för det. Det är lika ohederligt som om jag skulle påstå att ditt avslutande ”Lampan är tänd. Nu gäller det bara att vi alla hjälps åt att skura rent det där källarförrådet så fort som det bara går.” egentligen betyder att du vill bli en ny Josef Fritzl och spärra in en flicka i källaren, och att det är därför du städar. Det saknar anknytning till verkligheten.

När en enig spelpress ställer sig bakom Sarkeesian och hyllar henne utan att ifrågasätta någon enda av hennes punkter – jag skulle kunna ta upp många fler medvetna lögner i hennes videos – så är det inte så svårt att förstå att spelare som spelat dessa spel blir upprörda, eftersom de vet att hennes påståenden är ren lögn. Det vet spelpressen också, men då den infiltrerats av DiGRA-anhängare så är det ingen som tar bladet från munnen.

Detsamma gäller härvan kring Zoe Quinn. Hon hade legat med fem personer som alla hade anknytning till spelbranschen, däribland en journalist som skrivit om hennes spel. Det var därför folk blev förbannade, inte för att hon hade sex. Inte för att hon var otrogen. Inte ens för att hon var kvinna, utan för att många har haft aningar om korruption inom spelbranschen under lång tid, men inte haft några konkreta bevis. Se till exempel John ”TotalBiscuit” Bain, som talat om det i flera år.

Vi kan jämföra Quinn-fallet med hur en man i liknande situatioon behandlades. En manlig spelutvecklare anklagades för ett par år sedan av en kvinna för sexuella övergrepp. Genast skrev ett par av de största spelsiterna om det, hängde ut honom, skrev de värsta saker man kan tänka sig. Hur gick det då? Jo, han frikändes i domstol, ”with prejudice”, vilket betyder att det helt saknades bevis för att han begått de påstådda handlingarna, och kvinnan erkände att hon ljugit om allt.

Fick han någon ursäkt av de nyhetssiter som pekat ut honom som våldtäktsman? Nej. Istället sa folk att det var lite misstänkt att han inte stämt kvinnan. Att han bara ville lämna det bakom sig och inte ville orsaka kvinnan mer skada användes alltså emot honom.

Nu går vi fram i tiden till Quinn igen. Hon har själv sagt att med hennes syn på saken så har hon våldtagit sin pojkvän. Jag upprepar: hon säger själv att hon våldtagit sin pojkvän. Är det någon enda site som skriver ”Spelutvecklare våldtar sin partner”? Nej. Locket läggs på, folk som skriver inlägg om Quinn på siterna blir blockade och inläggen tas bort. Från Reddit togs 35 000 (!) inlägg bort från en enda tråd. På 4chan, som annars tillåter ALLT som inte är explicit olagligt, bannades alla som talade om #GamerGate.

Du talar om att Quinns personuppgifter spreds på nätet, men du är tyst om att Quinn spred en 14-årig transsexuell tjejs personuppgifter på nätet. Vad hade denna 14-åring gjort för hemskt för att förtjäna det? Hon hade ändrat en Wikipedia-artikel. Varför tog INGEN ENDA site upp detta, men blåste upp att en offentlig person fårtt personuppgifter spridda?

Men #GamerGate handlar inte om Quinn. Som sagt så har diskussionen om korruption inom spelbranschen legat och pyrt länge, och Quinn-händelsen var bensinen som fick elden att ta sig.

Du skriver ”I veckan tog datorföretaget Intel ner sina annonser på spelsajten Gamasutra. Anledningen? De hade översvämmats av e-post efter att Gamasutra publicerade en krönika som kritiserade den rådande, mansdominerande, kulturen i spelvärlden.”

Återigen så hoppar du över 90% av bakgrunden, varför det? Under en period av 48 timmar så publicerade ett stort antal konkurrerande spelsiter näst intill identiska artiklar som sade samma sak: ”Gamers are dead”. Alltså: dessa siter hade anklagats för korruption och kollusion, det hade avslöjats hur personer med stor makt och stort inflytande hade pressat andra redaktörer att följa den gemensamma linjen, och nu ”råkar” minst elva (11) artiklar med i princip identiskt innehåll publiceras på siter som skall konkurrera med varandra, och alla säger ”det var bara en slump”. Kom igen. Vi är faktiskt inte idioter.

På Gamasutra jobbar Leigh Alexander, den utan tvekan mest pådrivande rösten inom anti-GG-rörelsen. Att hon själv skrivit rasistiska inlägg på Twitter och skryter om hur hon tillintetgjort personers karriärer för att hon inte gillar dem, det är det ingen som skriver om. Då är det locket på.

Leigh Alexander jobbar också åt en firma som hjälper spelutvecklare att hitta sin målgrupp och göra spelen så bra som möjligt. Samtidigt som hon är redaktör på en site (Gamasutra) och skriver för ett stort antal andra så har hon alltså ett ekonomiskt intresse i att det går bra för de spel där hon hjälpt till med utvecklingen. När det här kom fram i ljuset så tog hon snabbt som ögat bort all information om detta från nätet, men folk hade redan hunnit spara ner allt, och sparat sidorna via olika arkivtjänster.

Är det här ett okej agerande? Kan du som journalist ärligt säga att det skulle vara helt okej om redaktören för Gourmet samtidigt var konsult åt de restauranger som han recenserade?

Det var därför Gamasutra var den site som drabbades hårdast av spelarnas vrede. Inte för att Leigh Alexander är kvinna, utan för att hon inte var öppen med sina kopplingar till konsultfirman, och för att hon skrev saker som ”These obtuse shitslingers, these wailing hyper-consumers, these childish internet-arguers — they are not my audience. They don’t have to be yours. There is no ‘side’ to be on, there is no ‘debate’ to be had. There is what’s past and there is what’s now. ”

Kan du tänka dig någon annan bransch där det skulle vara okej att skriva så om sina läsare, inte bara på en site, utan i elva artiklar utsrpidda på ett stort antal siter?

Kan du tänka dig att alla Sveriges mattidningar inom en 48-timmarsperiod skulle publicera elva artiklar som alla sade ”matentusiaster kan dra åt helvete”, ”restaurangbranschen är död” eller ”finsmakare är inte vår publik – de behöver inte vara er heller”? Nej, jag trodde inte det.

En site undslapp helt #GamerGate-vreden. Det var The Escapist. Hur gjorde de det? Ja, INTE genom att sparka sina kvinnliga medarbetare eller sluta skriva om kvinnor. INTE genom att sluta skriva om Anita Sarkeesin.

Nej, de gjorde det som #GamerGate haft som krav från dag ett: vara transparenta, tala om ifall en artikelförfattare har kopplingar till spelet eller utvecklaren han skriver om, om han fått något från utvecklaren för att skriva om spelet, osv. – alltså det som borde vara en självklarhet inom journalistkåren.

Hade dessa spelsiter tillåtit oss att göra vår röst hörd från första början så hade protesten varit över på en vecka.

(Jag har inte ens tagit upp alla #GamerGate-anhängare som blivit uthängda, trackasserade, jämförda med ISIS (av respekterade journalister och en chef på Dell), av med jobbet osv. Det finns nog med material där för att skriva en lika lång text till, men media lägger locket på, eftersom de – ni – styrs av en ideologi. Då är det helt okej att kliva över lik om så behövs.)

Advertisements

One response to “Kraftigt vinklad artikel om ”nördkultur”

  1. Pingback: Feministisk juridik | WTF?·

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s